kino / romantická Komédia Text Vojtěch rynda | FOTO Aerofilms Vojtěch Rynda český filmový publicista Nech prší, keď chce Zažiť to znovu Filmová recenzia Vojtu Ryndu Čo sa stalo 16. mája 1974? V jednom francúzskom bare stretol Victor svoju budúcu manželku Marianne a okamžite sa do nej zamiloval. O štyridsaťpäť rokov neskôr dostane chuť sa do nej zamilovať znova. Múdra a svižná romantická komédia Zažiť to znovu ponúka originálnu zápletku s (ne)cestovaním v čase a veľké herecké sóla pre Daniela Auteuila a Fanny Ardant. N a snobský večierok honorácie v kostýmoch z 19. storočia, ktorá sa kochá fyziognómiou obsluhujúceho černocha, vtrhnú maskovaní útočníci, pár hostí postrieľajú a chystajú sa celý salón zapáliť. Takto romantické komédie väčšinou nezačínajú… Aj keď sa vzápätí ukáže, že celá scéna je len „akože“, úvod filmu Zažiť to znovu predstavuje nielen kvôli bláznivému tempu a absencii dlhého vysvetľovania solídny záprah na divácku pozornosť. A ani potom neradno poľaviť v ostražitosti, pretože film scenáristu a režiséra Nicolasa Bedosa má v zásobe množstvo prekvapivých zákrut a zásadných zvratov. Scéna z úvodu je ukážkou práce firmy Cestovatelia časom. Táto spoločnosť umožňuje klientom presunúť sa takmer kamkoľvek do minulosti a zúčastniť sa takmer ľubovoľnej situácie: navštíviť dvor Ľudovíta XIV. alebo napríklad pobesedovať s Hitlerom na generálnom štábe, pretože aj o to niektorí ľudia stoja. Situácie sú starostlivo pripravené a nacvičené s najatými hercami v dokonale pripravených kulisách v ateliéri, v ktorých musí sedieť každý historický detail. Firmu aj jednotlivé jej „inscenácie“ riadi arogantný Antoine, ktorý svojej hre na režírovanie ľudských osudov prepadá aj v súkromí a k spolupracovníkom aj k svojim blížnym sa niekedy chová značne bezohľadne. Únik z nepríjemnej reality Victora by nič z toho normálne nezaujímalo. Ostatne keď o Cestovateľoch časom počuje hovoriť na rodinnej večeri svojho syna, púšťa to druhým uchom von. Starnúci kresliar prepadá sebaľútosti a trápi sa tým, že ho jeho akčná a živelná manželka Marianne vníma už len ako guľu na nohe. Keď ho ale žena vyhodí z bytu, Victor synovu ponuku vyskúšať služby schopnej, no drahej firmy využije. Od blížiacej sa sedemdesiatky utečie do divokých 70. rokov, kedy sa s Marianne zoznámil. Priebehu jedného vzťahu natiahnutého takmer na pol storočia sa Nicolas Bedos venoval už vo svojom predchádzajúcom filme Pán a pani Adelmanovci. Na to, že tento filmár ešte nemá ani štyridsať rokov, dokáže zachytiť únavu a vyšťavenosť dlhoročného manželstva ľudí o generáciu starších než on prekvapivo plasticky a vierohodne. A na to, že je Zažiť to znovu jeho len druhým filmom, si Bedos vedie nečakane zručne. Režisérsky dostáva z hereckých ikon, ako sú nestarnúca predstaviteľka osudových žien Fanny Ardant a majster tvárnosti Daniel Auteuil, jedny z najlepších výkonov neskorej časti ich kariér. A po scenáristickej stránke starostlivo stráži hranice jednotlivých dejových línií aj časových rovín, aby sa divákovi zliali dokopy práve tak akurát. divák vie, čo je fikcia a čo nie Pomerne zložitou rozprávacou štruktúrou Zažiť to znovu pripomína napríklad vzťahovú hru Večný svit nepoškvrnenej mysle, v ktorej sa odvrhnutý muž potáca troskami spomienok na svoju stratenú lásku, alebo thriller Davida Finchera Hra, v ktorom musí pôvodne životom unavený milionár bojovať o vlastný život v bizarnej súťaži na pomedzí reality a fikcie. V Zažiť to znovu vždy vieme, kedy sa Victor nachádza v ateliéroch Cestovateľov časom a kedy mimo nich, ale Bedos nás veľmi často necháva na vážkach, ktorá z postáv kedy hrá podľa predpripraveného firemného scenára a kedy sa chová sama za seba. Na jednej strane platí, že Victor je vždy Victorom, pretože aj v kulisách zostáva autentický. Ale napríklad žena, ktorá predstavuje Marianne v roku 1974, plynule prechádza medzi svojou rolou, svojím skutočným ja najatej herečky menom Margot a niekým ešte úplne iným. Znie to zložitejšie, než to vyzerá. Najneskôr od chvíle, kedy sa schátraný Victor prezlečie do sedemdesiatkovej vizáže s fúzikmi, kotletami a koženým sakom, je Zažiť to znovu rozpustilo hravým dielom, ktoré svoje pevne dané pravidlá ukrýva pod vrstvou nákazlivej spontánnosti. Kým Victor v zámerne prehnanej ilúzii 70. rokov plnej sexu, drog a zafajčených lokálov pookreje a nachádza stratenú životnú silu, pôvodne energická Marianne postupne vädne, v čom jej nezabráni ani špičková elektronika, ani milenec, ktorý ju unudí ešte rýchlejšie ako manžel. V paralelnej dejovej línii prebieha hašterenie medzi samoľúbym režisérom Antoinom (Guillaume Canet) a nešťastnou Margot (chameleonská Doria Tillier), ktorá sa s ním stále nedokáže rozísť. Falošne pravé emócie Najvtipnejší je film v scénach, ktoré prepájajú inscenované dianie v kulisách so zákulisím, kde neustále dochádza ku kiksom. Postavy v roku 1974 odbiehajú do nečakaných improvizácií, Margot zvláda konverzovať s Victorom a zároveň nadávať Antoinovi, režisérovi stoickí asistenti znášajú šéfovu nevrlosť a všetci si nakoniec užívajú čarovnú moc ilúzie vytvárať skutočné emócie. Victor sám občas vo víre akcie vystupuje z roly a komentuje, že „takto to nebolo“, alebo si naopak prikáže niečo extra. „Nech prší, keď chce,“ okomentujú to z réžie a spustia na dojatého muža gýčovitý lejak, aby si mohol svoje niekdajšie „krásne časy“ (La Belle Époque, ako sa film volá v origináli) prežiť druhýkrát ešte intenzívnejšie. Spojením sveta „pred“ a „za“ kulisami a oným motívom kúzelnej moci ilúzie Zažiť to znovu odkazuje k žánru filmu vo filme, najmä ku slávnej Americkej noci – láskyplnému holdu kinematografii od Françoisa Truffauta, ktorému bola Fanny Ardant partnerkou a múzou. Bedosov film neobjavuje Ameriku, vo finále jednoducho hovorí, že keď si budeme vážiť to a tých, čo máme, budeme zažívať zlaté časy skoro stále. Ale býva dobré si to pripomínať – najmä skrz triumfálne scény ako je tá, keď do roku 1974 vstúpi aj zostarnutá Marianne a Ardant s Auteuil v nádhernom dvojsóle zahrajú dvakrát dve postavy zároveň. Pre prehratie videa sa pripojte k internetu Zažiť to znovu RÉŽIA Nicolas Bedos SCENÁR Nicolas Bedos Herecké OBSADENIE Daniel Auteuil, Guillaume Canet, Doria Tillier, Fanny Ardant, Pierre Arditi, Denis Podalydès, Michaël Cohen… DĹŽKA 115 min. V kinách: od 13. februára / Hodnotenie: Pozitívne