kino / dráma Text Vojtěch rynda | FOTO film europe Vojtěch Rynda český filmový publicista Záhada Silver lake Filmová recenzia Vojtu Ryndu Vo večne slnečnom Los Angeles predsa nikdy neprší – ale niekedy z neba spadne vrčiaca veverička. Jedna party pri bazéne strieda druhú – ale v tieni sa možno schováva krvilačná Sovia žena alebo pomstychtivý Psí zabijak. Sam, ktorý chce len nájsť isté zmiznuté dievča, zažíva v Záhade Silver Lake jednu veľkú popkultúrnu fantazmagóriu. Pretože továreň na sny môže veľmi rýchlo začať chrliť aj nočné mory. A merický scenárista a režisér David Robert Mitchell vykročil pravou nohou. V horore Neutečieš (2014) zaujal tým, ako originálne pracoval s žánrovými pravidlami a akú pôsobivú atmosféru dokázal v žánri zamorenom lacnými „ľakačkami“ vykresliť. S druhým filmom Záhada Silver Lake sa dostal priamo do hlavnej súťaže prestížneho festivalu v Cannes, kde vyvolal kontroverzné reakcie. Je to podobná cesta, akou dvanásť rokov pred ním prešiel jeho kolega Richard Kelly: po novátorskom a dnes už kultovom filme Donnie Darko dorazil do Cannes s dvojkou Apokalypsa, dvaapolhodinovým kolosom zostaveným z niekoľkých žánrov, ktorý sa zrútil pod vlastnou váhou. Záhada Silver Lake aj Apokalypsa majú okrem stopáže a okolností vzniku spoločné aj to, že hlavnú pozornosť upierajú na Los Angeles v akejsi alternatívnej realite. Je toto množstvo styčných bodov náhoda, sprisahanie, alebo výsledok nejakého premysleného plánu? Videné optikou Záhady Silver Lake zrejme všetko dohromady. Mitchellov film až posadnuto spriada siete súvislostí a konšpirácií, ktoré miešajú dokopy skutočnosť aj fikciu, prestupujú celú popkultúru a siahajú až do najvyšších kruhov spoločnosti. A to sa Sam najskôr len zahľadel do dievčaťa od vedľa. Flákač v Kristových rokoch trávil čas blúdením po byte v kľudnom rezidenčnom komplexe, špehovaním susediek, listovaním zbierkou Playboyov, fajčením trávy a príležitostným sexom s „kamarátkou s výhodami“. Ale potom sa do bytu naproti cez bazén nasťahovala uhrančivá blondína Sarah. Sam sa s ňou úspešne zoznámil a dohodol si sľubné stretnutie na druhý deň – následne dievča cez noc zmizlo a nechalo po sebe len polaroidový portrét a čmáranicu na stene. Samovi hrozí, že bude za päť dní vysťahovaný kvôli neplateniu nájmu, ale to ho netrápi. Zdá sa, že by sa tým nezaoberal, ani keby nestretol Sarah. A teraz má aspoň kam uprieť pozornosť. Ľahkomyseľný mladík sa vydáva len tak v tričku naverímboha do bezbrehej kultúrnej scény Los Angeles a zo všetkých strán sa k nemu začnú schádzať stopy a indície. Príbeh pátrania po Sarah je pre Mitchella jednoduchým vešiakom na narážky, citácie a odkazy na čokoľvek, čo aspoň vzdialene súvisí s popkultúrou. Veci znalý divák si bude s potešením vyškrtávať jedno požmurknutie za druhým, menej informované publikum sa v sieti referencií čoskoro stratí a zostanú mu len najevidentnejšie orientačné body, ako je hrob Alfreda Hitchcocka alebo gitara Kurta Cobaina. Nemusí to ale byť zlý pocit: Záhada Silver Lake je natoľko bizarná, pestrá a premenlivá, že si ju možno užívať aj len ako bezstarostnú jazdu vesmírom filmu, hudby a celebrít. Sam putuje od jednej postavy k druhej ako v rozprávke O kohútikovi a sliepočke a ani sa vlastne nediví, čo to stretáva za obskúrne figúrky: v Los Angeles je možné naraziť na kohokoľvek. Čo je zač ten posadnutý autor komiksov, ktorý vo svojom diele spracováva skutočnú záhadu Silver Lake, jednej z mnohých štvrtí kalifornskej megalopoly? Skutočne sa Psí zabijak mstí za dávnu krivdu? Kde sa vzal ufúľaný Kráľ bezdomovcov a prečo nikto nevie o tých chodbách pod Hollywoodom? A hlavne – prečo sa nikto ničomu nečuduje? Los Angeles je vykreslené ako jedna veľká party krásnych, mladých a bezstarostných ľudí, ktorí sa záhadne vyskytujú všade, kam Sam zavíta. K večierkom vyhráva blazeovaná skupina Ježiš Draculove nevesty, inde sa z reproduktorov valia hity z 90. rokov a scénická hudba od umelca s pseudonymom Disasterpiece robí všetko pre to, aby pripomínala filmovú hudbu od nemých filmov po polovicu minulého storočia. Retro preniká aj do vizuálnej stránky, ktorá evokuje žáner film noir – záhadné príbehy zo 40. rokov plné drsných detektívov, osudových žien a všetkého schopných zloduchov. Film noir je žáner nestarnúci: jeho výrazné výtvarné ladenie aj povedomé postavy počas dekád presakovali aj do filmov, ktoré žánru film-noir inak zostávali pomerne vzdialené. S poctou Los Angeles ako mestu pevne spätému s kinematografiou ho v roku 2001 spojil David Lynch v slávnom filme Mulholland Drive, pomenovanom podľa cesty obklopenej vilami celebrít. Práve Mulholland Drive Záhada Silver Lake veľmi často pripomína: absurdným a často čiernym humorom, množstvom vedľajších postáv, ktoré majú vo výsledku len minimálnu úlohu, aj mierne nadprirodzenou atmosférou, v ktorej sa hranice skutočnosti rozostrujú. Atmosféra, trochu neveriaci výraz Andrewa Garfielda (Hacksaw Ridge: Zrodenie hrdinu, Amazing Spider-Man) ako Sama a nadčasová krása Elvisovej vnučky Riley Keough (Jack stavia dom, American Honey) v úlohe Sarah film v jeho neúmernej dĺžke i roztrieštenosti zjednocujú. Záhada Silver Lake mohla trvať päť hodín aj hodinu. Predstavenie je to zábavné aj frustrujúce, ale nikdy sa nestane nudným. A v najlepších chvíľach, ako napríklad pri Samovej návšteve u nerudného dôchodcu, ktorý vraj zložil skoro všetky najväčšie popové hity histórie, sa jej podarí zaťať do zábavného priemyslu jedovatú čepeľ a ešte s ňou poriadne otočiť v rane. Koniec zostáva otvorený, ale jedno Mitchellov film hovorí jasne: okrem sexu, drog a rokenrolu hrajú v dnešnej popkultúre nemenej dôležité úlohy aj konšpirácie, náhoda a presýtenosť. Záhada Silver Lake RÉŽIA David Robert Mitchell SCENÁR David Robert Mitchell Herecké OBSADENIE Andrew Garfield, Riley Keough, Riki Lindhome, Jimmi Simpson, Summer Bishil, Topher Grace, Zosia Mamet… DĹŽKA 139 min. V kinách: od 6. decembra / Hodnotenie: pozitívnE Pre prehratie videa sa pripojte k internetu