kino / Dráma Text Ondra Nečas | FOTo Artcam Manifesto Réžia Julian Rosefeldt Scenár Julian Rosefeldt Herecké obsadenie Cate Blanchett, Andrew Upton, Rodrigo Rojas… Dĺžka 130 min. manifesto Manifest je charakterizovaný ako programové vyhlásenie alebo prejav, ktorý sumarizuje zásady určitej záujmovej skupiny. Okrem politiky tento formát zasiahol tiež svet umenia. A nemeckého filmára Juliana Rosefeldta umelecké manifesty zjavne fascinujú veľmi, nedávno im totiž venoval veľkú, svetovo úspešnú umeleckú videoinštaláciu, ktorá mimochodom 7. januára končí svoj pobyt v pražskom Veletržnom paláci. Hlavnú úlohu v nej zohráva hollywoodska hviezda Cate Blanchett – a mníchovský rodák Rosefeldt teraz koncept previedol do podoby celovečerného filmu Manifesto. v kinách od 15 februára A ustrálčanka Cate Blanchett je výbornou predstaviteľkou úloh skutočných aj imaginárnych emancipovaných žien. Za svoju filmovú kariéru už stihla byť kráľovnou Alžbetou, Galadriel z Pána prsteňov či napríklad slávnou herečkou Kate Hepburn v Scorseseho dráme Letec. A dvakrát tiež objektom lásky samotného Brada Pitta – vo filmoch Babel a Podivný prípad Benjamina Buttona. Na jednu jej úlohu sa ale trochu zabúda: v roku 2007 participovala na experimentálnom životopisnom filme Partička B. D., kde hrala, áno, samotného legendárneho folkového speváka Boba Dylana. Táto chameleónska schopnosť vcítiť sa takmer do akejkoľvek, dokonca aj mužskej postavy sa jej veľmi hodí aj v Rosefeldtovom Manifeste. Tu totiž Blanchett predstavuje hneď 13, slovami trinásť, postáv. Ako už bolo povedané, Manifesto bolo pôvodne umeleckou videoinštaláciou, ktorá dodnes úspešne putuje po výstavných priestoroch po celom svete, a to vrátane pražskej Národnej galérie. Skladá sa z 13 obrazoviek, na ktorých Cate Blanchett simultánne číta 13 rôznych významných manifestov. Ale nie len tak, každé čítanie prebieha v špecifickom prostredí a herečka predstavuje zakaždým inú postavu. Dadaistický manifest oznamujúci smrť umenia sa teda transformuje na smútočnú reč na pohrebe, „Som pre umenie…“ pop-artového mága Claesa Oldenburga je zase rodinnou modlitbou pred jedlom. Blanchett prednáša tiež v úlohe sci-fi vedkyne, ruskej choreografky, potetovanej punkáčky, ale napríklad aj mužského bezdomovca. Filmová verzia vo svojich 130 minútach v podstate len skladá za seba jednotlivé obrazy inštalácie – okrem jedinej, ktorá je rozdelená medzi úvod a záver filmu. To ale rozhodne nie je výčitka, výkon Cate Blanchett v jednotlivých scénach je totiž strhujúci nielen v simultánnom výstavnom prevedení, ale funguje aj lineárne na veľkom plátne. Jej performanciám nad očakávanie nechýba ani humor a jedným z vrcholov je bizarná scénka, kedy herečka ako moderátorka správ kladie otázky týkajúce sa konceptuálneho umenia sebe samej, a to ako reportérke v živom vstupe. Film Manifesto je podľa svojho autora určitou príležitosťou pre zamyslenie sa v čase, keď komunikácii vládnu zrýchlené sociálne siete a čitatelia titulkov online médií málokedy idú do hĺbky problému. „Manifesty ukazujú, že môžete byť počuť, ak máte čo povedať. Sú presným opakom toho, čo počujeme od všetkých nových populistov našej doby – či už v Nemecku, Turecku, Brazílii, Rusku, Veľkej Británii, alebo Spojených štátoch. Všetky slová týchto manifestov sú krásne a majú svoj význam, často utopický, niekedy však až prorocký. V každom prípade stojí za to si ich prečítať či vypočuť,“ hovorí k tomu Julian Rosefeldt. Pre prehratie videa sa pripojte k internetu